Slaap - een haat-liefde verhouding
Slapen. Een onderwerp dat me aan mijn hart gaat. Al zo lang ik me kan herinneren heb ik een haat-liefde verhouding met slapen. Ik vind slapen heerlijk. Veilig en warm onder de deken.
Tegelijkertijd gun ik mezelf nauwelijks dat ik (extra) slaap. Er zit ergens diep van binnen een stemmetje dat zegt: slapen is tijdsverspilling. De tijd gaat zo snel en voor mijn gevoel doe ik dan niks. En allemaal niks nuttigs.
Waarom slapen zo snel voelt als niet productief
Rationeel weten we wel dat het niet zo is, want de voordelen van goede slaap zijn natuurlijk bekend: je rust uit, je hersenen komen tot rust, je interne balans wordt weer hersteld. Maar gevoelsmatig vinden we het toch vaak ‘overbodig’.
Maar je merkt pas écht hoe belangrijk slaap is, als je het tekortkomt. Ik herinner me de periode met een baby en gebroken nachten nog goed. Dat sloopt je. Niet een beetje moe, maar diep uitgeput.
Wat gebeurt er als je niet goed slaapt?
Te weinig slaap laat zich niet netjes afbakenen. Het dringt overal doorheen.
- Lichamelijke vermoeidheid
- Slechte concentratie
- Meer fouten maken (en dus vaker opnieuw beginnen)
- Sneller emotioneel uit balans
Het is niet voor niets dat iemand expres wakker houden wordt gezien als een martelmethode. Geen fijn onderwerp, maar het onderstreept één ding: slaap is essentieel.
Waarom een dutje overdag zo moeilijk voelt
Vaak omdat er dat gevoel is dat je in die tijd iets anders zou moeten doen.
Nog even door. Even dit afmaken. Nog even nuttig zijn.
Zeker als zelfstandig ondernemer ligt die lat hoog. Er is altijd wel iets dat gedaan kan worden. Je komt al tijd tekort. Je dag en planning zijn al vol. Niet echt het moment om een dutje te gaan doen.
Waarom slapen juist wél helpt
De voordelen van voldoende slapen zijn groot!
- Je bent beter uitgerust,
- Je hebt meer energie
- Het is makkelijker je concentratie te behouden
- Je voelt je beter
- Je twijfelt minder over keuzes
En misschien wel de belangrijkste: je houdt het langer vol.
Hoe weet je wanneer het tijd is voor een dutje?
Wanneer ben je echt moe, heb je extra slaap nodig of is het meer lamlendig zijn en geen zin hebben? Niet elke vorm van ‘vermoeidheid’ vraagt om slaap.
Vraag jezelf af:
- Ben ik echt moe, of vooral lamlendig?
- Heb ik slecht geslapen of te veel prikkels gehad?
- Merk ik dat mijn focus weg is, hoe hard ik ook mijn best doe?
Echte vermoeidheid vraagt om rust. Lamlendigheid vraagt vaak om beweging, frisse lucht of een andere taak. Ergens geen zin in hebben vraagt om een andere strategie.
Het verschil voelen, dát is de kunst.
Slapen mag. Het is zelfs erg goed voor je. Als zelfstandig ondernemer wordt er op veel verschillende vlakken veel van je gevraagd. Om dat vol te houden is het nodig dat je goed uitgerust bent, je energie hebt en je focus kunt houden.
Aimée – Structuurcoach voor creatieve zelfstandigen met een vol hoofd.
Wil je leren plannen op een manier die rekening houdt met jouw energieniveau? Daar help ik je graag bij.
