Vorig weekend sloeg het toe. Ik voelde me geïnspireerd en had motivatie om aan mijn eigen bedrijf te werken. Ik wilde mijn ideale klant verder uitwerken en daar mijn website op aan passen. Ik was lekker bezig en voordat ik het wist was de hele zaterdag bijna voorbij. Zonder te overdrijven waren er zes, zeven uur voorbij gegaan zonder dat ik het echt door had. Ik was in een hyperfocus beland.
De ideeën schoten nog door mijn hoofd. Mijn gedachten waren nog volop in beweging, maar ik voelde tegelijkertijd dat ik moe werd. Bovendien had ik nog andere dingen te doen. Ik moest mezelf echt ‘dwingen’ om te stoppen. Toen ik uiteindelijk stopte was ik leeg en heel erg vermoeid. Het liefste was ik meteen naar bed gegaan.
Hyperfocus is een toestand van extreem geconcentreerde aandacht. Je zit zó in een taak dat tijd, honger en andere prikkels verdwijnen naar de achtergrond. Je hebt niet door dat de tijd voorbij gaat. Je voelt je goed. Je bent in flow, ideeën komen bijna als vanzelf. Je gaat vooruit.
Je wordt nauwelijks afgeleid
Je werkt diep en gefocust
Je voelt je goed, gemotiveerd en geïnspireerd
Soms doe je in één middag meer dan in drie “normale” dagen. Dat is een kracht.
Hyperfocus kent ook een andere kant.
Andere (ook belangrijke) dingen blijven liggen
Je merkt te laat dat je moe bent
Je vergeet te eten of pauze te nemen
Je voelt je achteraf leeg
En wat als je hyperfocus zich richt op iets dat eigenlijk niet je prioriteit was? Dan voelt het zelfs als verspilde energie en dat is geen fijn gevoel. Je dag is voorbij en je hebt niet gedaan wat je wilde doen.
Je brein is in de basis heel simpel. Het houdt niet zo van dingen die ongemakkelijk voelen, dus gaat de aandacht sneller naar dingen die je leuk vindt om te doen. Lekker ‘makkelijk’ zonder al te veel gedoe, maar wel inspirerend genoeg. Het is interesse-gedreven aandacht.
Je brein haakt aan op:
wat leuk is
wat nieuw is
Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk
wat creatief is
wat snel resultaat geeft
Dus wat gebeurt er? Je hyperfocus richt zich op wat jij leuk vindt en dat kan voor iedereen wat anders zijn. Voor mij geldt dat ik uren achter elkaar met chatgpt mijn aanbod kan verfijnen, of nog een keertje mijn social media strategie doornemen. Dat vind ik leuk en interessant en geeft me het idee dat ik vooruitkom.
Minder leuke dingen, of zaken die écht aandacht vragen blijven uit je hyperfocus en verdwijnen naar de achtergrond. Je werkt hard, maar je vermijdt óók iets. Je doet ook iets niét, zoals bijvoorbeeld je huis opruimen (bleh) of je administratie bijwerken.
Hyperfocus is dus zowel een vriend als een vijand en jij bepaalt zelf welke het wordt. Je hoeft je hyperfocus niet te onderdrukken. Je moet hem wél sturen. En dat kan ook als je de volgende tips toepast.
Hyperfocus is een superpower die je voor jezelf en je bedrijf heel goed kunt inzetten. Het geeft je die energie om taken af te maken en vooruit te komen. Met bovenstaande tips kun je een periode van lange aandacht en flow faciliteren en vergemakkelijken. Je kunt jouw aandacht strategisch inzetten.
Als je je daarnaast bewust blijft van de minder leuke kant van hyperfocus dan kun je er optimaal gebruik van maken zonder dat het je teveel kost. Een win-win 🙂
Aimée – Structuurcoach voor creatieve zelfstandigen met een vol hoofd.